wat gaan we doen?
Wat gaan we onderzoeken? Het klinkt flauw maar de praktijk wijst uit dat dit misschien wel een van de moeilijkste stappen is die je moet nemen. Waar ben je sterk in? Wat interesseert je? Wat zijn je mogelijkheden? Met wie zou ik het onderzoek eventueel kunnen doen?
Het is in ieder geval belangrijk dat je weet dat de uiteindelijke onderzoeksvraag een belangrijk onderdeel is van het opzetten van een onderzoek en het bepalen van de richting en focus van het onderzoek. De onderzoeksvraag moet specifiek en duidelijk zijn, en het probleem dat je wilt onderzoeken moet je nauwkeurig kunnen beschrijven. Het is belangrijk om onderzoek te doen waarvan de uitkomst interessant en haalbaar is, en dat je kunt uitvoeren met de beschikbare middelen en binnen de gestelde tijd.
We zeiden het al; meestal is niet direct duidelijk dat je zou kunnen doen. Je zult je dus moeten oriënteren.
<<<
wat zullen we doen
Er zijn veel interessante onderwerpen als we onderzoek doen naar hoe mensen bewegen of beweging/sport ervaren. We geven hieronder wat ideeën om je op weg te helpen.
sportprestaties: bij sportprestaties kijken we naar hoe we zo goed mogelijk kunnen presteren, bijvoorbeeld door goed te trainen en goed te eten. Let op, het hoeft niet altijd om topsport te gaan. En het hoeft ook niet altijd om een onderwerp te gaan waarbij je moet meten. Het kan ook gaan om een vraag waarbij je een enquête gebruikt om aan gegevens te komen.
fysiologie: gaat over hoe het lichaam reageert op beweging en wat dit voor onze gezondheid betekent. Je kunt bijvoorbeeld de hartslag meten onder bepaalde omstandigheden. Er zijn veel hartslaghorloges en je school beschikt vast wel over zo'n horloge. Vaak zal de onderzoeksvraag uitmonden in een stelling. We spreken ook wel van een hypothese.
sociologie: je kijkt naar hoe bepaalde groepen mensen sport of bewegen ervaren. Het kan ook gaan om onderzoek hoe je groepen kan beïnvloeden, bijvoorbeeld als het gaat om meer te bewegen. In dat geval zul je vaak met enquêtes werken.
hoe zit iets in elkaar: we zien straks een werkstuk dat veel weg heeft van een journalistiek onderzoek. De hoofdvraag daarbij was: wat gebeurt er achter de schermen bij instanties die zich bezighouden met sportmedia. Het voordeel van zo'n onderwerp is dat je niet direct gebonden bent aan meetinstrumenten en statistiek, om maar eens 2 punten te noemen.
<<<
een voorbeeld van een werkstuk
<<<
opdracht
Kijk eens naar de video en stel je zelf de volgende vragen:
- hoe vind je dat het team zich presenteert?
- hoe duidelijk is de hoofdvraag en de daarvan afgeleide deelvragen?
- hoe goed vind je de uitwerking?
- wat vind je van de eindconclusies?
<<<
het doel
Het bepalen van het doel van het onderzoek is een belangrijk onderdeel van het opzetten van een onderzoek en het helpt om de richting en focus van het onderzoek te bepalen.
Om het doel van het onderzoek te bepalen is het belangrijk om je af te vragen waarom het onderwerp belangrijk is. Het doel moet specifiek en meetbaar zijn, zodat je aan het eind van het onderzoek kunt beoordelen of je het doel hebt bereikt. Het is ook belangrijk om te kijken of er voldoende informatie en middelen beschikbaar zijn om het doel te bereiken.
<<<
Made with
Drag and Drop Website Builder