Basketbal
Basketbal is in Amerika enorm populair. Je kunt je afvragen waarom dat zo is. Allereerst moet je dan weten dat basketbal daar is bedacht door een Canadese fysieke opvoeder genaamd James Naismith (1891). Het spel werd al snel populair op scholen en universiteiten in het hele land, en groeide al snel uit tot een nationaal fenomeen.
Basketbal is een relatief goedkope sport om te spelen, omdat het enige materiaal dat nodig is een bal en een basket is. Dit maakt het gemakkelijk voor jongeren en volwassenen om te spelen op openbare parken, speelplaatsen en basketbalvelden.
Media-aandacht: Basketbal heeft een enorme media-aandacht gekregen dankzij televisie-uitzendingen en sponsordeals. Hierdoor hebben veel Amerikanen kennis kunnen maken met het spel en hebben ze ook meer interesse gekregen.
Cultuur en identiteit: Basketbal is een belangrijk onderdeel geworden van de Amerikaanse cultuur en identiteit. Veel Amerikanen hebben een diepe liefde voor de sport en het is een belangrijk onderdeel van de gemeenschappen in het hele land. Dit heeft bijgedragen aan de populariteit van het spel en de groeiende belangstelling ervoor.
Topsporters
Topsporters zijn intens met hun sport bezig. Ze trainen veel om maximale prestaties te leveren. Sommige topsporters kunnen van hun sport ook hun beroep maken.
Denk maar eens aan professioneel voetbal en wielrennen.
De vraag of men de sport ook als beroep kan uitoefenen,
hangt vooral af van de interesse die de media aan de sport besteden.
Ook hier gelden voetbal en wielrennen als goede voorbeelden.
Maar ook aan tennis wordt in de media veel aandacht geschonken.
En in Amerika gaat het natuurlijk om sporten als basketbal en honkbal, Bekend is dat sommige sporters werkelijk een fortuin verdienen... maar hier is eerder sprake van uitzondering dan van regel.
Atletiek trekt - met uitzondering van aansprekende evenementen zoals de Olympische Spelen - veel minder aandacht. Zo zien we dat veel atleten naast hun sport een beroep hebben om aan de dagelijkse kost te komen.
Image Description
Sport als element van marketing en andersom marketing als instrument om sport populair te maken
De laatste jaren zien we dat sport meer en meer gekoppeld
wordt aan marketing. Dat houdt in dat bekende topsporters
hun diensten voor commerciƫle doeleinden aanbieden.
Omgekeerd houdt dat ook in dat deze sporters op
grond van
NOS Jeugdjournaal
Noortje ging met al jullie vragen naar Eythora Thorsdottir! Ze is een van de beste turnsters van Nederland. Ze vertelt over haar favoriete stunts, over hoe ze is begonnen met turnen en waarom ze zichzelf soms een beetje viking vindt.
Built with
HTML Generator