In dit gedeelte gaan we na hoe persoonlijke en omgevingsfactoren een rol kunnen spelen bij het
maken van keuzes met betrekking tot sport en bewegen.
Image Description
Leeftijd kan een belangrijke rol spelen bij de keuze voor sport en bewegen. Hier zijn een paar voorbeelden van hoe leeftijd van invloed kan zijn op iemands keuze voor sport en beweging:
Fysieke capaciteiten: De fysieke capaciteiten van een persoon veranderen naarmate hij of zij ouder wordt. Bijvoorbeeld, naarmate iemand ouder wordt, neemt de spiermassa en kracht af en neemt het risico op blessures toe. Dit kan van invloed zijn op de keuze van sport en beweging. Oudere personen kunnen er bijvoorbeeld voor kiezen om activiteiten te doen die minder impact hebben op de gewrichten, zoals zwemmen, yoga of tai chi.
Gezondheid: Naarmate mensen ouder worden, kunnen gezondheidsproblemen ontstaan, zoals hartaandoeningen, diabetes en artritis. Dit kan ook van invloed zijn op de keuze van sport en beweging. Bijvoorbeeld, als iemand artritis heeft, kan hij of zij ervoor kiezen om activiteiten te doen die minder belastend zijn voor de gewrichten, zoals fietsen of zwemmen.
Interesses: Interesses kunnen veranderen naarmate mensen ouder worden. Iemand die vroeger van voetbal hield, kan er bijvoorbeeld voor kiezen om over te stappen naar golf of tennis naarmate hij of zij ouder wordt.
Sociale omgeving: Naarmate mensen ouder worden, kunnen ze veranderen van sociale omgeving. Ze kunnen bijvoorbeeld met pensioen gaan en minder sociale contacten hebben. Dit kan van invloed zijn op hun keuze voor sport en beweging. Bijvoorbeeld, als iemand minder sociale contacten heeft, kan hij of zij ervoor kiezen om lid te worden van een sportclub om nieuwe mensen te ontmoeten.
Doelen: Naarmate mensen ouder worden, kunnen hun doelen voor sport en beweging ook veranderen. Iemand kan er bijvoorbeeld voor kiezen om te gaan wandelen om de gezondheid te verbeteren en het risico op vallen te verminderen.
Kortom, leeftijd kan van invloed zijn op de keuze van sport en beweging op basis van fysieke capaciteiten, gezondheid, interesses, sociale omgeving en doelen. Het is belangrijk om rekening te houden met deze factoren bij het kiezen van de juiste activiteiten voor iemands leeftijd en situatie.
bokswedsrtijd tussen Dutch Sam en Medley, 1810
Enkele bewegingen met invloed op het functioneren van de hersenfunctie.
De eerste vraag is natuurlijk: hebben bewegingen invloed op het functioneren van onze hersenen? Het antwoord is: ja! Een tweede vraag: naar welke bewegingen moeten we kijken? We geven een aantal voorbeelden.
A: Jongleren.
We starten met eenvoudige jongleeroefeningen die ook in een les met leerlingen kunnen worden uitgevoerd. Het geheim schuilt in het gebruik van speciale doekjes. We kiezen als start niet voor jongleerballen, maar voor jongleerdoekjes omdat de doekjes zweven. Aan de hand van de QR code kun je o.a. zien hoe we met een groep 70-jarigen aan het jongleren zijn. Je ziet direct wat een heerlijke les het is.
Bij jongleren is er voortdurend sprake van een wisselende aansturing van de linker- en de rechterkant van ons lichaam. Juist die afwisselende bewegingen hebben een gunstige invloed op ons brein. Voldoende oefening zorgt in de hersenen voor een ontwikkeling van grijze- en witte stof. Omdat ook de hoeveelheid en de dichtheid van de witte stof in de hersenbalk groter wordt, nemen de verbindingen tussen de cellen toe. Ook bij dreigende dementie blijken die bewegingen een gunstig effect te hebben.
B: Nog meer gekruiste bewegingspatronen
Voorbeeld 1: arm en het been aan de tegenovergestelde zijde bewegen tijdens het kruipen gelijktijdig. Het gekruiste bewegingspatroon staat in relatie met verbindingen tussen de linker – en rechterhersenhelft.
Voorbeeld 2: wandelen. Zoals bekend denken we niet bewust na bij wandelen als bewegingsvorm. Maar als we tussen iedere pas iets opvallends moeten doen, bijvoorbeeld met de hand de voet aantikken, wordt het plaatje heel anders. Met dit gegeven kun je een geweldig lesonderdeel samenstellen. Een aantal van die oefeningen hebben we in het boek beschreven en kun je aan de hand van de QR-code bekijken.
- vaststaande regels werden ingevoerd;
- organisaties werden opgericht die zich gingen toeleg- gen op het verspreiden van hun sport.
Made with
WYSIWYG HTML Editor